Membran (Reed valve)

Membranen sidder under indsugningsstudsen på en 2 takt motor.

Membran kaldes også bladventil eller reed valve på engelsk.
De tynde blade kaldes reeds på engelsk.

Membranen har ét eller flere meget tynde bøjelige blade som fungere som en ventil/ensretter.
Luft, benzin og olie kan suges ind i krumtaphuset men kan ikke komme tilbage gennem membranen fordi bladene lukker.
Ved hver blad sidder en stopperplade som ikke bevæger sig. Den sørger for at bladet bukker jævnt og ikke for meget.

Bladene er typisk lavet af metal men kan også være lavet i kulstof.

Når stemplet bevæger sig ud opstår der vakuum i krumtaphuset så bladene åbner og luft, benzin og olie suges ind i krumtaphuset.
Når stemplet bevæger sig ind opstår der tryk i krumtaphuset så bladene lukker og luft, benzin og olie kan ikke komme tilbage ud gennem membranen men presses i stedet op gennem skyllekanalerne i cylinderen.

Man kan undersøge om membranen holder tæt ved at holde den op mod lys.

På ældre knallerter som Puch Maxi er der ingen membran.
Jeg har læst at trykket i krumtaphuset så kan gå tilbage gennem karburatoren og at luftfilteret så det kan blive vådt af benzin fordi der ikke er nogen membran til at stoppe det.

Billeder

peugeot buxy indsugningsstuds karburator
peugeot buxy indsugningsstuds
karburator
membran (Reed valve)
membran
(Reed valve)
membran i motorblok
membran i motorblok
 
membran taget op fra motorblok
membran taget op fra motorblok
 
membran (Reed valve)
membran
(Reed valve)
membran gennemstrømningstegning
membran
gennemstrømningstegning
ventilblade af kulstof (reeds)
ventilblade af kulstof
(reeds)
Siden er sidst opdateret fredag 25. maj 2018