Dell'orto ECU/ECS

Her kan du skrive med andre om alt hvad der har med scootere at gøre.
Skriv her hvis du f.eks. har et brug for hjælp til din scooter.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 7292
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen » 12. juli 2018 20:53

Jeg opdatere indlæget løbende efterhånden som jeg finder ud af mere.

Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.

Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)

Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version.
Manual_DST_EN_110.pdf
Rev:: 13
Date:: 2013-04-10
DELLORTO
Deuss Service Tool For “ECS” System ECU
Instructions Manual
(831.93 KiB) Downloadet 30 gange
Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
MIL.jpg
MIL.jpg (63.84 KiB) Vist 310 gange
dellortoecufejlkoder.png
dellortoecufejlkoder.png (17.57 KiB) Vist 310 gange
error_codes.png
Fra LJ50QT-3L ECS Errors Code.doc
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.

Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map).
DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL V2.02.jpg
DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL V2.02
Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel)
ecu.jpg
eldiagram
ecu.jpg (53.31 KiB) Vist 321 gange
ECS-Dellorto_restyling.jpg
ECS-Dellorto_restyling.jpg (102.35 KiB) Vist 372 gange
0000014_schema-del-funzionamento-del-sistema-ecs.jpeg
0000014_schema-del-funzionamento-del-sistema-ecs.jpeg (113.3 KiB) Vist 372 gange
Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse.
Sym_Symphony_ST_ventildims.jpg
VGA_Explore_euro4_ventildims.jpg
Magnet ventil VGA N1.JPG
Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet.
luftventilplacering1.jpg
luftventilplacering1.jpg (53 KiB) Vist 307 gange
luftventilplacering2.jpg
luftventilplacering2.jpg (48.33 KiB) Vist 307 gange
Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor.
LJ1P37QMB_LJ50QT-4B.jpg
Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på.
Dell'orto ECS CLC.jpg
ECS for karburator 30kmt, Syphony ST_2.jpg
ECS for karburator 45kmt, Symphony ST_1.jpg
Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet.
sekundertledningsnet.jpg
Lambdasonde.
Lambdasonde VGA N1.JPG
TPS på siden af karburatoren.
Karburator, Symphony ST_1.jpg
Karburator, Symphony ST_2.jpg
Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10.
temperatursensor.jpg
temperatursensor.jpg (145.67 KiB) Vist 271 gange
Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.
mapswitch.jpg
mapswitch.jpg (34.94 KiB) Vist 348 gange

Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 2497
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Kymco Super 8 2015 19.000 km. VGA Mover NG 2017 6.500 km
Geografisk sted: Region Sjælland

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af Jps » 12. juli 2018 21:15

Den sidder også på VGA Mover NG.

Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 7292
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen » 12. juli 2018 22:08

Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.

Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 2497
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Kymco Super 8 2015 19.000 km. VGA Mover NG 2017 6.500 km
Geografisk sted: Region Sjælland

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af Jps » 13. juli 2018 07:21

scootergrisen skrev:
12. juli 2018 22:08
Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
Euro-4 kom jo også i 2017, så det da muligt at Mover NG er det. Men der er ikke nogen mærkater der indikere, at den er det. Det står heller ikke på reg.attesten.

Da motoren er identisk med Yamaha Giggle, må man kunne bruge dele fra den. Og plastikdele o.a. fra den almindelige Mover passer på Ng'en.

Besvar