Starterdrev

Starterdrevet sidder mellem startermotor og remskive eller kobling som går ud og drejer motoren i gang når den elektriske startermotor bruges

Min Kymco Super 8 er blevet stjålet. Registreringsnummer: VS9433, stelnummer: LC2U7010072600558.
Kontakt mig gerne hvis du har nogen oplysninger.

Starterdrev

Starterdrev kaldes også for bendixdrev.
På engelsk kaldes starterdrev for "starter pinion".

Starterdrevet bruges når man starter motoren med den elektriske startermotor. Altså når man trykker på starterknappen.

Den midterste del af starterdrevet bevæger sig ud samtidig med den drejer når startermotoren bruges og falder tilbage når startermotoren stopper.

Når den midterste del bevæger sig ud tager dens tænder fat i et tandhjul (som kan være kanten af den yderste remskive) som får krumtapakslen til at dreje rundt så motoren kan starte.
starterdrev
starterdrev
 
starterdrev
starterdrev
 
starterdrev
starterdrev
 
startermotor starterdrev tegning
startermotor starterdrev tegning
 

Her ses de huller i variatordækslet og motorblokken hvor starterdrevets ender drejer rundt i.
Læg mærke til der sidder en ring i hullerne.

På nogle scooter sidder starterdrevet i bunden af motoren og der kan være en holder så starterdrevet ikke skal dreje rundt i variatordækslet.
variatordæksel starterdrev ring
variatordæksel starterdrev ring
 
variatordæksel starterdrev ring
variatordæksel starterdrev ring
 
starterdrev
starterdrev
 

På denne motor er der ikke nogen tænder på den yderste remskiver som starterdrevet kan tage fat i.
I stedet er der et tandhjul inden bag remskiverne.
På akslen sidder et afstandsstykke/bøsning.
starterdrev
starterdrev
 
starterdrev
starterdrev
 
starterdrev
starterdrev
 

Den midterste del af starterdrevet tager kun fat når den bevæger sig i den ene retning. I den anden retning glider den bare rundt uden at tage fat.

Delen øverst til venstre hedder vist et friløb og kan dreje frit den ene vej men ikke den anden.
Friløbet gør at motoren ikke kan trække starterdrevet og startermotoren op i omdrejninger så de kunne gå i stykker.
Hvis man bruger starterdrevet selvom forbrændingsmotoren er startet så skulle friløbet forhindre at starterdrevet ville gå i stykker.
starterdrev adskilt
starterdrev adskilt
 
starterdrev adskilt
starterdrev adskilt
 

Letsindig forklarer om starterdrev og startermotor

Her skulle have været noget Adobe Flash Player indhold.
Adobe Flash Player logo
Hent Adobe Flash Player

Letsindig monter starterdrev

Her skulle have været noget Adobe Flash Player indhold.
Adobe Flash Player logo
Hent Adobe Flash Player

Starterkobling

På denne motor er startermotoren og starterkoblingen placeret i højre side af motoren.
Starterkoblingen sidder på krumtapakslen og kan ses når man tager svinghjulet, statoren og det yderste af motorblokken af.

Starterkoblingen kan holdes med begge hænder også skal man kun kunne dreje i den ene retning.

Idler gearet sidder på en aksel mellem startermotoren og starterkoblingen.
Det største tandhjul (med de fine tænder) har kontakt med startermotoren.
Det mindste tandhjul (med de grove tænder) har kontakt med starterkoblingens tandhjul.
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
starterkobling
starterkobling
 
idler gear
idler gear
 
På krumtapakslen er et nåleleje som starterkoblingens store tandhjul drejer på.
På krumtapakslen sidder en speciel møtrik som holder starterkoblingen fast.

Møtrikken kan fjernes med et specielt starterkoblings værktøj.
Møtrikken har muligvis venstre drejet gevind så man skal muligvis dreje modsat af de fleste andre møtrikker.
starterkobling
starterkobling
 
starterkoblingens nåleleje speciel møtrik
starterkoblingens nåleleje
speciel møtrik

Egne erfaringer

På min Kymco Super 8 4T var ringen i variatordækslet røget ud på et tidspunkt.
Ringen var åbenbart røget ud engang hvor variatordækslet har været taget af.

Fordi der ikke var nogen ring så hang starterdrevets ende lidt lavere end normalt og det var altså nok til at tænderne på den yderste remskive kunne ramme starterdrevet og det kunne man høre som en raslen.
Efter noget tid var den ring som sidder uden om fjederen på starterdrevet blevet bukket så meget at den havde sat sig fast så fjederen ikke kunne udvidde sig.
Desuden virkede el starteren dårligt, det var som om batteriet var helt fladt selvom det ikke var så jeg måtte bruge kick starteren.

Ringen findes ikke i reservedelskataloget men det lykkes mig et købe 2 nye løse ringe.
Med ringen sat i virker min el starter meget meget bedre end den gjorde uden ringen.
variatordæksel med ring
variatordæksel med ring
 
variatordæksel uden ring
variatordæksel uden ring
 
starterdrev ring
starterdrev ring
 

Skriv din kommentar

Kontaktformular
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
Du kan også skrive direkte til mig på
Stem
Søg
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.