Motor - Service

Service af motor på scooter (måling af tolerancer på motorens dele)

Min Kymco Super 8 er blevet stjålet. Registreringsnummer: VS9433, stelnummer: LC2U7010072600558.
Kontakt mig gerne hvis du har nogen oplysninger.

Knastaksel

Mål begge knaster på det bredeste punkt.
måling af knastaksel knast bredde
måling af knastaksel knast bredde
 
måling af knastaksel
måling af knastaksel
 
måling af knastaksel
måling af knastaksel
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Knasten til indsugningsventilen skal minimum være 26,038 mm.
Knasten til udstødningsventilen skal minimum være 25,407 mm.

Vippearme og vippearmsaksler

Mål den indre diameter på begge vippearme.
Mål den ydre diameter på begge vippearmsaksler.
måling af vippearme
måling af vippearme
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Den indre diameter på begge vippearme skal maksimalt være 10,10 mm.
Den ydre diameter på begge vippearmsaksler skal minimum være 9,91 mm.

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Jeg har målt den indre diameter på indsugningsventilens vippearm til at være 10,00 mm.
Jeg har målt den indre diameter på udstødningsventilens vippearm til at være 10,03 mm.

Jeg har målt den ydre diameter på indsugningsventilens vippearmsaksel til at være 9,975 mm.
Jeg har målt den ydre diameter på udstødningsventilens vippearmsaksel til at være 9,975 mm.

Ventilfjedre

Mål højden på den ydre og indre ventilfjeder i afslappet tilstand (uden at de er presset sammen).
måling af ventilfjedre
måling af ventilfjedre
 
måling af ventilfjedre
måling af ventilfjedre
 
Nogle scootere har 1 fjeder per ventil (den yderste fjeder).
Andre scootere har 2 fjedre per ventil (både den yderste fjeder og den inderste fjeder).

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Den ydre ventilfjeder skal minimum være 33,3 mm.
Den indre ventilfjeder skal minimum være 30,1 mm.

Selvom data stammer fra Kymco Super 8 4T servicemanualen så har min Kymco Super 8 4T kun 1 fjeder per ventil (den yderste fjeder).

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Jeg har målt den yderste fjeder for indsugningsventilen til at være 35,71 mm.
Jeg har målt den yderste fjeder for udstødningsventilen til at være 35,78 mm.

Efter som der ikke er nogle indrefjedre har jeg ingen måling på dem.

Ventiler

Se eventuelt Service af ventiler.

Mål bredden af ventilerne på ventilstammen (midt på ventilen hvor den køre op og ned i ventilstyret).
måling af ventiler
måling af ventiler
 
måling af ventiler
måling af ventiler
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Indsugningsventilen skal minimum være 4,9 mm.
Udstødningsventilen skal minimum være 4,9 mm.

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Jeg har målt midt på indsugningsventilen : 4,980 mm.
Jeg har målt midt på udstødningsventilen : 4,957 mm.

Stempel

Mål stemplets ydre diameter 90 grader fra stempelpindshullet og cirka 7-12 mm fra bunden.
Det variere fra scooter model til scooter model hvor langt fra bunden af stemplet man skal måle.
måling af stempel
måling af stempel
 
måling af stempel
måling af stempel
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

9 mm fra bunden skal stemplets ydre diameter minimum være 38,9 mm.

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Jeg har målt stemplets ydre diameter 90 grader fra stempelpindshullet og 9 mm fra bunden : 38,96 mm.


Mål den indre diameter på stempelpindshullet med stempelpinden taget ud.
måling af stempelpindshul på stempel
måling af stempelpindshul på stempel
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Stempelpindshullet skal maksimalt være 13,04 mm.

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Jeg har målt stempelpindshullet indre diameter til at være 12,9-12,99 mm.


Mål stempelpindens ydre diameter.
måling af stempelpind
måling af stempelpind
 
måling af stempelpind
måling af stempelpind
 
måling af stempelpind
måling af stempelpind
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Stempelpinden skal minimum være 12,96 mm.


Mål mellemrummet mellem topringen og stemplets vandrette kant hvor topringen skal sidde.
Mål mellemrummet mellem andenringen og stemplets vandrette kant hvor andenringen skal sidde.
måling af stempel og stempelrings spillerum
måling af stempel og stempelrings spillerum
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Mellemrummet for topringen skal maksimalt være 0,09 mm.
Mellemrummet for andenringen skal maksimalt være 0,09 mm.

Stempelringe

Skub topringen ned i cylinderens nederst del med stemplet og mål mellemrummet mellem ringens ender.
Fjern topringen og gør det samme for andenringen.
(Jeg ved dog ikke om ringene skal sidde i den uslidte del af cylinderen eller der hvor der er slid).
måling af stempelringe i cylinder
måling af stempelringe i cylinder
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Topringen skal maksimalt have et mellemrum på 0,45 mm.
Andenringen skal maksimalt have et mellemrum på 0,45 mm.

Kymco Super 8 4T (50 cm³) måling

Topring i bund hvor cylinder ikke er slidt : 0,275 mm.
Andenring i bund hvor cylinder ikke er slidt : 0,285 mm.
Siderail i bund hvor cylinder ikke er slidt : 0,52 mm.

For at sammenligne har jeg også målt stempelringene i bunden af cylinderen hvor den er slidt og i toppen af cylinderen hvor den er slidt.

Topring i bund hvor cylinder er slidt : 0,285 mm.
Andenring i bund hvor cylinder er slidt : 0,32 mm.

Topring i top hvor cylinder er slidt : 0,32 mm.
Andenring i top hvor cylinder er slidt : 0,33 mm.

Bemærkning til ringgabbing og montering

Da jeg aldrig har prøvet at skifte stempel og stempelringe er jeg ikke sikker på at følgende oplysninger er helt korrekte.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du ser noget som er forkert eller kan bidrage med noget information.

Kontrol af ringgab

Inden stempelringene monteres på stemplet skulle det være en god ide at kontrollere og om nødvendigt justere det mellemrum der er mellem ringenes ender.

Ringene udvidder sig når de bliver varme (når motoren køre) så derfor skal der være et bestemt mellemrum mellem enderne så enderne ikke rammer hinanden.

Hvis mellemrummet er for lille kan enderne mødes også kan ringen gå i stykker og lave skade i motoren.
For stort mellemrum giver dårlig forsegling/kompression og for meget blowby gas.

Jeg har læst at man ved målingen skal placere ringen i cylinderen der hvor diameteren er mindst.
Det vil sige nær bunden af cylinderen da sliddet er mindst her fordi stempelringene ikke kommer derned når motoren køre.

stempelring i cylinder søgerblad
stempelring i cylinder søgerblad
 

Hvis cylinderen er ny er det formodentligt ligegyldigt hvor i cylinderen man placer ringen ved målingen.
Brug stemplet til at skubbe ringen ned i cylinderen så den er cirka 15-20 mm fra bunden.

skub stempelring ind i cylinder med stempel
skub stempelring ind i cylinder med stempel
 
stempelring i cylinder
stempelring i cylinder
 
stempelring i cylinder
stempelring i cylinder
 
stempelring i cylinder
stempelring i cylinder
 

Brug søgerblade til at måle mellemrummet mellem enderne på ringen.
Sammenlign med data fra scooterens servicemanual.

stempelring i cylinder søgerblade
stempelring i cylinder søgerblade
 
stempelring i cylinder søgerblade tæt på
stempelring i cylinder søgerblade tæt på
 

Baotian BT139QMA/BT139QMB data

Topring : 0,08 til 0,20 mm.
Andenring : 0,05 til 0,20 mm.


Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Placer ring ved cylinder bund.
Topring : 0,08 til 0,20 mm.
Andenring : 0,05 til 0,20 mm.
Oliering : 0,20 til 0,70 mm.


Piaggio Zip 4 takt (50 cm³) data (fra "Haynes 4082" bogen)

Topring : 0,08 til 0,20 mm.
Andenring : 0,05 til 0,20 mm.
Oliering : 0,02 til 0,70 mm.


Kinroad Fresh Wind (XT50QT) (50 cm³) data

Topring : 0,1 til 0,15 mm (5 til 8 mm i afslappet tilstand).
Andenring : 0,1 til 0,15 mm (5 til 8 mm i afslappet tilstand).
Oliering : 0,2 til 0,35 mm.


Hvis mellemrummet er for lille så skal enderne files kortere.
Hvis mellemrummet er for stort så skal der bruges en ny større ring, eller også kan man bare bruge ringen alligevel.

Når enderne files så vær forsigtig ikke at skade ringen, tryk let med filen og hold den samme vinkel på enderne.

Når topringen har korrekt mellemrum så kontrollere andenringen og de 2 tynde ringe i olieringen.
Den bølgede ring i olieringen skal ikke kontrolleres. Det er meningen af dens ender skal mødes.

Når ringenes ender har de rigtige mellemrum er de klar til at blive sat på stemplet.

Montering af stempelringe

Montering af stempelringe

Start med at sæt den bølgede oliering på stemplet.
Så de 2 tynde ringe over og under den bølgede ring.
Så andenringen.
Og til sidst topringen.
Mærker på ringenes ender (som 1R og 2R) skal vende op mod toppen af stemplet.
Udvid kun ringenes ender nok til at de kan sættes på stemplet da de måske kan knækket hvis man udvidder dem for meget.
Undgå at skade stemplet når du sætter stempelringene på.

Ringene kan også monteres med et specielt værktøj.
afmontering af stempelringe
afmontering af stempelringe
 
montering af stempelringe med specielt værktøj
montering af stempelringe med specielt værktøj
 

Drej stempelringene

Placer ringene så enderne på topringen, andenringen og den bølgede oliering vender med 120 graders forskydning.
De 2 tynde ringe i olieringen forskydes 20 mm til hver sin side.
stempelringe stempel 120 grader 20 mm topring andenring oliering
stempelringe stempel 120 grader 20 mm topring andenring oliering
 
Her er en anden tegning som viser at topringens åbning vender modsat IN mærket på stemplet.
stempelringe stempel 120 grader 20 mm topring andenring oliering
stempelringe stempel 120 grader 20 mm topring andenring oliering
 
Jeg ved ikke om det betyder noget hvilken vej åbningen vender men det virker da logisk at topringen skal vende modsat indsugningen da det meste at motorolie måske så vil være nede ved åbningen og bedre kan forsegle hullet.

Her ses en anden måde som stempelringene kan vendes på.
stempelringe
stempelringe
 
Jeg ved ikke om den ene måde er bedre end den anden men det handler om at ringenes ender ikke skal stå lige over hinanden.

Og til sidst

Smør lidt motorolie på stempelringene og stemplet før det monteres i cylinderen.

Video

Sætter stempelringe på og stempel i motor

Her skulle have været noget Adobe Flash Player indhold.
Adobe Flash Player logo
Hent Adobe Flash Player

Krumtap og plejlstang

Placer krumtapakslen på 2 V blokke så krumtapakslen kan dreje frit rundt på lejerne.

Mål spillerummet til siden for plejlstangens store ende.
krumtap på v blokke
krumtap på v blokke
 
måling af spillerum ved plejlstangens store ende
måling af spillerum ved plejlstangens store ende
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Maksimalt 0,55 mm.

Sym Jet (50 cm³) data

Maksimalt 0,60 mm.

PGO G-Max (50 cm³) data

Maksimalt 0,71 mm.


Bevæg plejlstangen i X og Y retningerne og mål spillerummet.
måling af plejlstang slør tegning
måling af plejlstang slør tegning
 
måling af plejlstang slør
måling af plejlstang slør
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

Maksimalt 0,05 mm.

Sym Jet (50 cm³) data

Maksimalt 0,04 mm.

PGO G-Max (50 cm³) data

Maksimalt 0,04 mm.


Mål ved de i servicemanualen angivne punkter på akslen og drej akslen for at se hvor skæv akslen er (kaldet runout).
punkter for måling at krumtapakslen skævhed tegning
punkter for måling at krumtapakslen skævhed tegning
 

Kymco Super 8 4T (50 cm³) data

I manualen står ikke hvor man skal måle men der er billede der viser det selvom de godt nok har klippet antal mm væk i manualen men det ser ud til der står 90 mm til variator siden og 50 eller 60 mm til svinghjuls siden målt fra ydersiderne af vægtene.
måling at krumtapakslen skævhed
måling at krumtapakslen skævhed
 
Maksimalt 0,10 mm.

Sym Jet (50 cm³) data

Punkt A måles fra midten af plejlstangen ud til svinghjuls siden.
Punkt B måles fra midten af plejlstangen ud til variator siden.
måling at krumtapakslen skævhed
måling at krumtapakslen skævhed
 
Punkt A (svinghjulsside) : Maksimalt 0,10 mm.
Punkt B (variatorside): Maksimalt 0,10 mm.

PGO G-Max (50 cm³) data

Mål 60 mm ud til begge sider fra vægtenes ydersider.

Andet sted står dog at man skal måle 90 mm ved punkt A. Men det er muligvis til PGO G-Max 4 takt (125 og 150 cm³).
måling at krumtapakslen skævhed
måling at krumtapakslen skævhed
 
måling at krumtapakslen skævhed
måling at krumtapakslen skævhed
 
Punkt A : Maksimalt 0,1 mm.
Punkt B : Maksimalt 0,1 mm.

2 takt

Her er lidt info til 2 takt motor.

Her kan man se hvordan delene sidder.

Når man sætter cylinderen over stemplet skal ringenes åbning vende så de passer med de pins der sidder i stempelringsbanerne.

Spænd møtrikkerne på kryds lidt af gangen.
På Sym Jet skal møtrikkerne for eksempel spændes med 1,6-2,0 kgf-m.

Der er ikke vigtigt hvilken møtrik du starter med bare du spænder den møtrik som er længst væk som nummer 2.

eksploderet 2 takt motor tegning
eksploderet 2 takt motor tegning
 
2 takt cylinder stempel tegning
2 takt cylinder stempel tegning
 
spænd topstykke på kryds tegning
spænd topstykke på kryds tegning
 

Data

Kig i scooterens servicemanual for at finde ud af hvor meget de enkelte dele må være slidt før de bør udskiftes..

Her er data for Kymco Super 8 4T 50 cm³.
Del Standard (mm) Slid grænse (mm)
knastaksel knast bredde (indsugning) 26,438 26,038
knastaksel knast bredde (udstødning) 25,807 25,407
vippearm indre diameter (ind og ud) 10,000 - 10,015 10,10
vippearmsaksel ydre diameter (ind og ud) 9,972 - 9,987 9,91
ventilfjeder højde (ydre ventil) 34,35 33,3
ventilfjeder højde (indre ventil) 31,1 30,1
ventil bredde ved stamme (indsugning) 4,975 - 4,990 4,9
ventil bredde ved stamme (udstødning) 4,955 - 4,970 4,9
ventilsæde bredde (ind og ud) 1,0 1,8
topring ende mellemrum 0,08 - 0,20 0,45
andenring ende mellemrum 0,05 - 0,20 0,45
siderails ende mellemrum (de tynde) 0,20 - 0,70
stempel ydre diameter 38,9
stempel stempelpindshul indre diameter 13,04
stempelpind ydre diamater 12,994 - 13,000 12,96
stempel mod stempelpind spillerum 0,002 - 0,014


Her er data for Baotian BT49QT/BT50QT med BT139QMA og BT139QMB 50 cm³ motor.
Del Standard (mm) Slid grænse (mm)
knastaksel knast bredde (indsugning) 25,745 ± 0,03 25,345
knastaksel knast bredde (udstødning) 25,55 ± 0,03 25,15
vippearm indre diameter (ind og ud) 10,0 - 10,022 10,1
vippearmsaksel ydre diameter (ind og ud) 9,987 - 9,972 9,91
ventilfjeder højde (ydre ventil) 34,1 ± 0,2 32
ventilfjeder højde (indre ventil) 30,5 ± 0,2 28,5
ventil bredde ved stamme (indsugning) 4,975 - 4,99 4,92
ventil bredde ved stamme (udstødning) 4,955 - 4,97 4,90
topring ende mellemrum 0,08 - 0,20 0,5
andenring ende mellemrum 0,05 - 0,20 0,5
stempel ydre diameter 38,99 - 38,97 38,93
stempel stempelpindshul indre diameter 13,002 - 13,008 13,04
stempelpind ydre diamater 12,992 - 12,998 12,97
cylinder indre diameter 39,0 - 39,01 39,1


Her er data for PGO G-Max 50 cm³.
Del Standard (mm) Slid grænse (mm)
knastaksel knast bredde (indsugning) 25,745 ± 0,03 25,345
knastaksel knast bredde (udstødning) 25,55 ± 0,03 25,15
vippearm indre diameter (ind og ud) 10,0 - 10,022 10,1
vippearmsaksel ydre diameter (ind og ud) 9,987 - 9,972 9,91
ventilfjeder højde (ydre ventil) 34,1 ± 0,2 32
ventilfjeder højde (indre ventil) 30,5 ± 0,2 28,5
ventil bredde ved stamme (indsugning) 4,975 - 4,99 4,92
ventil bredde ved stamme (udstødning) 4,955 - 4,97 4,90
topring ende mellemrum 0,4
andenring ende mellemrum 0,4
stempel ydre diameter (12 mm fra bund) 39,950 - 39,970 39,895
stempel stempelpindshul indre diameter 13,013 - 13,022? 13,045 eller 14,032
stempelpind ydre diamater 12,992 - 12,998 12,97 eller 9,970?
cylinder indre diameter 39,995 - 40,015 40,050
mellemrum mellem stempel og cylinder 0,045 - 0,065 0,10
mellemrum mellem stempel og stempelpind 0,004 - 0,018 0,030
plejlstang lille ende indre diameter 13,996 - 14,007 14,025


Brug mikrometerskrue, skydelære og søgerblade til at måle med.

Ventilsæde slibning

Skriv din kommentar

Kontaktformular
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
Du kan også skrive direkte til mig på
Stem
Søg
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.