Karburator - Service

Service af karburator på scooter (rensning og justering af tomgang, blandingsskrue, svømmerhøjde)

Rens karburator

Til rensning af karburatoren kan bruges karburatorrens eller trykluft.
Har man ikke andet kan man bruge benzin men pas på brandfaren og brug kun benzin i små mængder.

Brug beskyttelsesbriller så du undgår at få karburatorrens i øjnene fordi det kan godt sprøjte tilbage når man sprøjter ind i karburatoren.

Inden rengøring er det en god ide at fjerne dele af gummi fordi jeg mener at have læst at de måske ikke kan tåle rengøringsmidler og måske hæver (bliver større) hvis de kommer i kontakt med bestemte stoffer.

Skru bunden af karburatoren.
Der ligger gerne noget bundfald som kan fjernes med karburatorrens.
slide karburator bund
Skru dyser og strålerør ud.
CV karburator fra Kymco Super 8 4T svømmer

Sprøjt/blæs igennem dyser og strålerør.

Hold delene op mod lys og kontroller at der er et fint rundt hul midt i.
tomgangsdyse hoveddyse fra Kymco Super 8 4T karburator
På siden af strålerøret og tomgangsdysen er nogen små huller der også skal sprøjtes/blæses igennem.
nåledyse hoveddyse strålerør tomgangsdyse

Fjern pinden som holder svømmeren.
På nogle karburatorer skal svømmerpinden bankes ud og på andre er der en skrue der skal fjernes.
karburator svømmer nåleventil
Fjern svømmeren og nåleventilen og kontroller at spidsen på nåleventilen er i god stand.
karburator svømmer nåleventil
Sprøjt/blæs ned igennem hullet hvor nåleventilen sad.
Eventuel snavs kommer ud af studsen hvor benzinslangen sad.
Man skal ikke kun sprøjte/blæse ind gennem studsen hvor benzinslangen sad fordi så kan det være at eventuelt snavs bare sætter sig bedre fast.
karburator nåleventil hul

Skild karburatoren ad så meget du kan og har lyst til og sprøjt/blæs igennem alle de mange huller/gange.

Se mere på karburator siden.

Der er enkelte steder ved accelerationspumpen og air cut off valven hvor der sidder ensrettere/ventiler så der kun kan sprøjtes/blæses i den ene retning.
Undgå at blæse for hårdt med trykluft på gummimembranerne da de muligvis kan tage skade.

Komplet karburatorrensning... (repvideo.lars-mc.dk).
Brug af karburatorrens til rengøring
Det kræver Adobe Flash Player for at kunne se indholdet.

Hvis du allerede har Flash installeret så kan det være fordi der ikke er forbindelse eller Flash indholdet på anden måde ikke kunne hentes eller fordi Flash er blokeret.

Juster tomgang

Varm motoren op ved at køre en tur på mindst 5 minutter.
Sæt scooteren på centerstøtteben et sted så baghjulet ikke rør jorden.
Start motoren og lad den køre i tomgang.

Drej på tomgangsskruen og find det punkt hvor baghjulet begynder at dreje rundt og drej skruen lidt tilbage så baghjulet stopper.

Det kan være du skal åbne sædet og fjerne en låge i bunden af sædeboksen for at få adgang til karburatoren.

Her ses tomgangsskruen på en CV karburator.
CV karburator på 4 takt motor tomgangsskrue
Her ses tomgangsskruen på en "slide" karburator.
slide karburator tomgangsskrue
Her ses tomgangsskruen på en anden "slide" karburator.
peugeot buxy slide karburator tomgangsskrue
Baghjulet skal ikke dreje rundt i tomgang.
Hvis baghjulet drejer rundt i tomgang så vil koblingen blive slidt unødigt og man ville skulle holde bremse inden for at holde scooteren fra at køre.

Drej og giv slip på gashåndtaget flere gange og bemærk hvordan motoren falder tilbage til tomgang.

Finjuster et par gange indtil du finder den en god indstilling.

Justering skal foregå mens motoren er varm og den automatiske choker er fuld lukket.
Den automatiske choker lukker i løbet af 5 minutter efter den kolde motoren er blevet startet så kør en tur på mindst 5 minutter inden du begynder at justere tomgangen.

Efter justeringen af tomgangen og motoren igen er blevet kold så er det normalt at baghjulet vil høre lidt rundt de første få minutter indtil den automatiske choker begynder at lukke.
Det kan være lidt irriterende at baghjulet drejer rundt når man lige har startet scooteren men så må man finjuster sig frem til en løsning man er tilfreds med.

Hav en skruetrækker med i sædeboksen så du kan finjuster når du er ude og køre. Nøjes med at drej omkring 1/4 omgang når du finjustere også kør 1-2 dage med din indstilling så du kan prøve det af både når motoren er kold og varm indtil du har fundet en god tomgang.

Fordele og ulemper ved langsom og hurtig tomgang

Langsom tomgang

Motoren kan finde på at gå istå når den køre i tomgang.

Baghjulet drejer ikke rundt i tomgang.

Motoren kan gå istå når man holder for rødt i et lyskryds.
Tomgangen kan holdes oppe ved at dreje lidt på gashåndtaget.

Hurtig tomgang

Motoren holder sig selv kørende i tomgang uden at gå istå.

Baghjulet kan finde på at dreje rundt når motoren køre i tomgang.

Man skal holde bremsen inde når man holder for rødt i et lyskryds da scooteren ellers vil køre frem.
Slider koblingen/kileremmen unødigt.

Juster blandingsskrue

Jeg syntes ikke rigtig jeg har haft held med at justere blandingsskruen.
Her er hvad jeg tror jeg ved indtil videre...

Varm motoren op ved at køre en tur på mindst 5 minutter.

Sæt scooteren på centerstøtteben og lad motoren køre i tomgang.

Skru blandingsskruen stille og roligt ind indtil den går i bund (ikke hårdt).
Skriv ned hvor mange omgange du drejede blandingsskruen så du eventuelt kan stille den tilbage senere.
Skru blandingsskruen ud som der står i servicemanualen til scooteren (for eksempel 2 omgange).
Dette kaldes grund indstillingen.

Skru tomgangsskruen lidt ind så motoren kommer til at køre med lidt højere omdrejninger end normalt.
Lav eventuelt et tusch mærke på gevindet så du lettere kan skrue skruen tilbage til det samme punkt senere.

Skru langsomt ind og ud på blandingsskruen indtil motoren køre med højeste o/min.
blandingsskrue på CV karburator
Drej let 2-3 gange på gashåndtaget.
Skru tomgangsskruen tilbage til normal tomgang.
Check at motoren køre jævnt ved at små justere på blandingsskruen.

Skruer du i urets retning giver det mindre luft/benzin.
Skruer du modsat urets retning giver det mere luft/benzin.

Når der i manualen står at blandingsskruen skal være 1,5 til 2,5 åben så betyder det at du først skal skrue den i bund også skal den skrues 1,5 til 2,5 omgange tilbage. Altså 2 omgange ud +/- en halv omgang.

Når blandingsskruen skrues i bund så drej stille og roligt indtil du kan mærke den stopper.
Blandingsskruen har et meget fint gevind som formodentligt let kan ødelægges hvis man drejer for hårdt.

Jeg har checket blandingsskruen på en Kymco Super 8 4T og den var 3/4 omgang skruet ud og på en Kymco Agility var den 5/8 omgang skruet ud.
Det passer ikke med de 2 ± ½ omgange som står i servicemanualerne. Jeg ved ikke hvorfor det ikke stemmer.

Honda Zoomer med karburator data

I Honda Zoomer servicemanual (med karburator) står at man først skal fjerne vakuumslangen til PAIR control valve (sekundært luftindsugnings system) og lave et vakuum i den og tilstoppe hullet til indsugningsstudsen.
Det gør at der ikke suges ekstra luft ind gennem det sekundære luftindsugnings system.
Der står at normal tomgangshastighed er 2000 o/min og at man motoren skal justeres til at køre 1600 o/min før justeringen af blandingsskruen.

Skrue med fladt hovede

På nogen karburatorer kan blandingsskruen/luftskruen have et fladt hovede så man ikke kan bruge en skruetrækker som her.
karburator
Der kan vistnok også sidde noget plastik/lim af en slags som man skal fjerne for at komme ind til skruen.

Hvis man kigger godt efter kan man se at skruens hovede ikke er helt rundt.
karburator
Skruens hoved har denne form.
luftskrue hoved form
Måske kunne man lave sit eget værktøj til skruen ved at folde et stykke fladt metal rundt om et skruegevind i samme diameter som skruens hoved også bukke kanten lidt ind.

Hvis det er luftskruen eller blandingsskruen der har sådan et fladt hoved så er det jo ikke fordi det skal særlig meget kraft til at dreje på skruen så umiddelbart tror jeg godt man kan.

Juster svømmerhøjde

På nogle karburatorer skal svømmeren være parallel med kanten af karburatoren.
karburator svømmer piaggio fly 150 cm³

På andre karburatorer skal man måle afstanden fra bunden af svømmeren til kanten af karburatoren.

Her måles svømmerhøjden til 9 mm.
karburator svømmerhøjde vinkel

Vægten af svømmeren kan presse ned på nåleventilen som har en fjeder inden i så højden måles forkert hvis karburatoren vender på hovedet.
Derfor kan man holde karburatoren skævt sådan at nåleventilen lukker for hullet men uden at alt vægten fra svømmeren presser yderligere på nåleventilen.

Hvis svømmerhøjden ikke passer med det der bliver oplyst i manualen så kan man bukke den lille metalplade som trykker på nåleventilen lidt indtil det passer.
karburator svømmer metalplade

Her ses et værktøj som er beregnet til at måle svømmerhøjden.
karburator måling af svømmerhøjde

Her ses et eksempel fra en Sachs Madass karburator som skal have en svømmerhøjde på 18 mm.
karburator svømmer sachs madass

Forskellige måder at kontrollere svømme højden på
Det kræver Adobe Flash Player for at kunne se indholdet.

Hvis du allerede har Flash installeret så kan det være fordi der ikke er forbindelse eller Flash indholdet på anden måde ikke kunne hentes eller fordi Flash er blokeret.
Vote
3

Note : I have changed the voting-system, so instead of each page having a rating between 1 and 5, now 1 point is added og removed depending on if its the up-button or down-button that is pressed. I have move the votes from the old system to the new system.
Search
Quick links
Go to forum (board) Shows the websites menu with images so its easier to understand what the pages are about Show the latest news from the website Write a message to me making the website Introduction to the website Roll the dice and visit a random page on the website Download manuals, electrical diagrams, spare parts catalogues and other files Download type approvals Test how good you are at theory test for small mopeds Restrictions Gallery Camera VIN checker Links Places in Denmark Winter tips Carburettor License plate image generator til make a image that looks like a license plate from a small moped og large moped Images Different videos with scooters and mopeds, helmetcams,musicvideos, tv and movies, commercials, inventions Start here if your looking to solve problems with your scooter Laws and Rules Registration Sparkplug
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation-menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.
Page information
Page was last updated Monday 22. September 2014