Topstykke og cylinder - 4 takt motor

Topstykke og cylinder der sidder på en 4 takt motor på en scooter

Min Kymco Super 8 er blevet stjålet. Registreringsnummer: VS9433, stelnummer: LC2U7010072600558.
Kontakt mig gerne hvis du har nogen oplysninger.

Afmontering af topstykke og cylinder

Fjern karburator, indsugningsstuds, udstødning og blæserskjolde omkring motoren.

motor
motor
 

Læg mærke til UP mærket og pilen på isolatorstykket som viser hvilken vej den skal vende.

isolator mellem indsugningsstuds og cylinder
isolator mellem indsugningsstuds og cylinder
 

Isolatorstykket skulle være der for at varmen fra topstykket ikke så meget overføres til indsugningsstudsen og karburatoren så benzinen fordamper for tidligt.

Fjern knastkædestrammeren (løsn den øverste skrue først mens knastkædestrammeren sidder på da den ellers kan være svær at få af).
Fjern gummilisten på topstykket.
Fjern ventildækslet.
Drej knastakslen ved at træde på kickstarteren så det store hul på tandhjulet vender væk fra motoren og de 2 små huller/mærker er parallelle med topstykkets kant.
Fjern de 2 skruer i siden af topstykket.

motor uden blæserskjold
motor uden blæserskjold
 
knastaksel tandhjuls huller og mærker
knastaksel tandhjuls huller og mærker
 
topstykke skruer
topstykke skruer
 

Fjern de 4 møtrikker på knastaksel-holderen på kryds lidt efter lidt så trykket lettes lidt efter lidt på alle møtrikkerne.
Under hver møtrik er en skive.

knastakselholder ventiler
knastakselholder ventiler
 

Fjern knastaksel-holderen.
Læg mærke til at der står EX nederst som skal vende ned mod udstødningsventilen ved montering.
Her ses knastakslen og 2 kuglelejer.
Indersiden af knastaksel-holderen skal passe med kuglelejerne på knastakslen når den monteres igen.

knastakselholder afmonter
knastakselholder afmonter
 
knastaksel ventiler
knastaksel ventiler
 
knastakselholder
knastakselholder
 

Set fra siden kan man se 2 vippearms aksler.
Vippearms akslerne kan drejes med en stor flad skruetrækker så de sidder rigtigt når knastaksel-holderen skal monteres på topstykket.
Der er gevind i vippearms akslerne så de kan tages ud med en bolt hvis de sidder fast.
Her ses 2 vippearms aksler og 2 vippearme.

knastakselholder pins
knastakselholder pins
 
knastakselholder
knastakselholder
 
knastaksler og vippearme
knastaksler og vippearme
 
vippearm aksler
vippearm aksler
 

Her ses skruen som trykker ned på ventilerne og som holder fast på vippearmen med en møtrik.
Her ses 2 bøsninger som sørger for at delene sidder rigtigt sammen.

vippearm aksle justeringsskrue
vippearm aksle justeringsskrue
 
bøsninger
bøsninger
 

Fjern de 2 bøsninger.
Fjern kæden fra tandhjulet og lad kæden hænge ned fra cylinderkanten og fjern knastakslen.

knastaksel
knastaksel
 
topstykke
topstykke
 

På min scooter sidder rammer stellet topstykket og pindboltene til indsugningsstudsen når man prøver at tage topstykket af.
Derfor skal man (på min scooter i hvert fald) skrue pindboltene af før man kan tage topstykket af.
På min scooter skal man desuden tage scooteren ned fra centerstøttebenet og presse ned på bagenden af scooteren før man lige kan få topstykket forbi stellet.
Pindboltene kan fjernes ved at spænde to møtrikker sammen på gevindet.
Så kan pindbolten skrues af med den nederste møtrik.
Fjern topstykket.
Fjern pakningen.

cylinder og topstykke adskilt
cylinder og topstykke adskilt
 
topstykke ved afmontering
topstykke ved afmontering
 
topstykke bolt
topstykke bolt
 
topstykke bolt
topstykke bolt
 
topstykke
topstykke
 
cylinder og stempel
cylinder og stempel
 

Fjern de 2 bøsninger.
Fjern det nederste strammerblad under kæden.

Fjern cylinderen.

cylinder på motor
cylinder på motor
 
motorblok og cylinder
motorblok og cylinder
 

Her ses sliddet i cylinderen.
Den nederste del af cylinderen bliver ikke slidt af stempelringene.

cylinder inderside bund
cylinder inderside bund
 
cylinder inderside top
cylinder inderside top
 
cylinder strammerblad
cylinder strammerblad
 

Put en ren klud omkring plejlstangen så den dækker hullet i motorblokken.

stempel og klud i hul
stempel og klud i hul
 


Kymco Agility motor motor dele
Kymco Agility motor
motor dele

Angående montering

Knastkædestrammeren skal først monteres efter kæden er sat på tandhjulet og knastaksel-holderen igen er monteret.
Skruen på toppen af knastkædestrammeren skal fjernes også skal knastkædestrammeren nulstilles.
Fjederen og den øverste skrue skal monteres som det sidste.
Knastkædestrammer

Skriv din kommentar

Kontaktformular
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
Du kan også skrive direkte til mig på
Stem
Søg
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.