Karburator

CV og slide karburatorer som findes på scooter og knallert

Service af karburator og kabler

Introduktion

Karburatorens opgave er at blande benzin og luft og samtidig forstøve benzinen i luften så blandingen let kan antændes.

CV karburator på 4 takt motor

Der findes primært 2 typer af karburatorer på scootere/knallerter.
"Slide" typen og CV typen.

tværsnit af slide og CV karburator typer
tværsnit af slide og CV karburator typer
 

"Slide" typen findes primært på 2 takt scootere.
CV typen findes primært på 4 takt scootere.

CV står for Constant Velocity (eller Constant Vacuum).
Det er primært CV typen jeg skriver om her på siden.

Her ses både "slide" karburator og CV karburator.
slide karburator Gurtner / Peugeot Buxy
slide karburator
Gurtner / Peugeot Buxy
slide karburator Dell'orto / VGA Versus 2T
slide karburator
Dell'orto / VGA Versus 2T
CV karburator Kymco / Kymco Super 8 4T
CV karburator
Kymco / Kymco Super 8 4T
"Slide" typen kan kendes på at gaskablet er monteret øverst.
CV typen kan kendes på låget øverst og gaskablet som er monteret i siden.

Dele

karburatorens dele CV karburator fra Kymco Super 8 4T
karburatorens dele
CV karburator fra Kymco Super 8 4T
karburatorens dele eksploderet tegning
karburatorens dele
eksploderet tegning
tværsnit
tværsnit
 
tværsnit luftgennemstrømning
tværsnit
luftgennemstrømning
CV karburator gennemskåret
CV karburator
gennemskåret

Delenes virkningsområde

Motoren har brug for forskellig mængde benzin alt efter om motoren skal startes fra kold, køre i tomgang, accelerer, kører roligt eller med fuld gas.
Hoveddysen er karburatorens primære kilde til benzin ved normal kørsel men der er ikke nok vakuum til at suge nok benzin op fra hoveddysen i tomgang og meget lav hastighed.
Derfor har karburatoren forskellige hjælpe systemer for at hjælpe ved kold start, tomgang, lav hastighed og acceleration.

Hoveddysen, tomgangsdysen, nålen, luftskruen/blandingsskruen virker ved forskellige motor hastigheder og om de forskellige hjælpe systemer bliver brugt kommer an på hvor meget der drejes på gashåndtaget og dermed hvor hurtigt motoren kører.

Her kan du se hvornår de enkelte dele har betydning for benzin levering til motoren.

karburator delenes virknings område
karburator delenes virknings område
 

Ved tomgang (gashåndtaget er sluppet) er det kun luftskruen/blandingsskruen og tomgangsdysen som bruges (dog har tomgangskruen og den automatiske choker også betydning).

Ved medium hastighed (gashåndtaget er drejet halvt) er det nålens position i nåledysen som har mest at sige.

Ved fuld gas (gashåndtaget er drejet helt) er det hullet i hoveddysen som bestemmer hvor meget benzin der maksimalt kan leveres til motoren.



Her ses delenes virkningsområde vist på en "slide" karburator alt efter hvor meget gasspjældet er oppe (altså hvor meget gashåndtaget er drejet).

karburator delenes virknings område
karburator delenes virknings område
 

Venturi

Venturi effekten er et fænomen som opstår når gas eller væske passere gennem et smalt sted, her stiger luft hastigheden og trykket falder.

Et rør med en forsnævring kaldes et venturirør. På det smalle sted i røret bevæger luften sig hurtigere også falder trykket som får væsken til at stige op mod den smalle del af røret.

venturi trykforskel
venturi trykforskel
 

Trykfaldet i karburatorens venturi bruges til at suge benzin op fra bunden af karburatoren.

karburator venturi
karburator venturi
 

Luften kommer ind fra højre og når luften passere nålegasspjældet bliver der meget mindre plads som får luften til at bevæge sig hurtigere, trykket falder og benzin bliver suget op fra hullet ved nålen på grund af det lavere tryk (altså vakuum).
I karburatoren kan nålegasspjældet variere forsnævringen.
På "slide" karburatorer justeres forsnævringen ved at dreje på gashåndtaget.
På CK karburatorer justeres forsnævringen automatisk alt efter luftgennemstrømningen.

Prøv selv venturi effekten

Når lufthastigheden stiger så falder trykket.

Prøv at hold 2 ark papir parallelt et stykke fra hinanden og pust ned imellem dem og se hvad der sker.
Prøv også at hold et papir i 2 af hjørnerne og puste tæt hen over det og se hvad der sker.

Det der sker kaldes "venturi effekten".

venturi effekten med papir
venturi effekten med papir
 

Data

Her ses karburator data for Kymco Super 8 4T.

karburator data Kymco Super 8 4T
karburator data Kymco Super 8 4T
 

Skemaet fortæller os at karburatoren har en indre diameter på 18,5 mm.
At den er af CVK typen.
Svømmerhøjden skal være 10 mm fra karburator kanten.
Hoveddysen har størrelse #K80 hvis den er begrænset og K82 hvis den er ubegrænset.
Tomgangsdysen har størrelse #35.
I tomgang skal motoren køre med 1900 o/min.
Gashåndtaget skal kunne bevæges 2-6 mm uden at det påvirker vippegasspjældet.
Blandingsskruen skal være skruet 1,5 til 2,5 omgange ud fra bunden.

Her ses karburator data for Kymco Agility.

karburator data Kymco Agility
karburator data Kymco Agility
 

Her ses karburator data for Sachs Madass.

karburator data sachs madass
karburator data sachs madass
 

Denne karburator har en justerbar nål.
Der sidder altså en clip i enden a nålen som kan sætte i nogle hak og her skal den altså sidder i hak nummer 4 fra ovnen.

Benzinfilter

Benzinhane

Dyser

I bunden af karburatoren sidder benzindyserne som oftest blot kaldes dyser.

En dyse er et hul med en bestemt form og bestemt diameter.
Nogle dyser sidder fast i karburatoren og andre kan skrues ud og byttes med en dyse med større eller mindre hul.
gennemskåret hoveddyse
gennemskåret hoveddyse
 
Her er hoveddyse, strålerør og nåledysen taget ud.
karburator nedefra bunden er taget af
karburator nedefra
bunden er taget af
hoveddyse, strålerør og nåledyse
hoveddyse, strålerør og nåledyse
 
Dysens indre diameter bestemmer hvor meget benzin der maksimalt kan komme igennem dysen.
Hoveddyser med lille indre diameter bruges derfor til at begrænse scooterens topfart.
Når man snakker om at skifte dyse så er det ofte hoveddysen der snakkes om.

Tomgangsdysen virker sammen med luftskruen/blandingsskruen til at give den korrekte benzin og luft blanding ved tomgang og meget lav hastighed.
hoveddysens indre diameter er meget mindre end både strålerøret og nåledysen
hoveddysens indre diameter er meget mindre end både strålerøret og nåledysen
 
tomgangsdyse
tomgangsdyse
 
nåledyse, hoveddyse strålerør, tomgangsdyse
nåledyse, hoveddyse
strålerør, tomgangsdyse
Nogle karburatorer har en ekstra dyse som kaldes "starter jet" der bruges af den automatiske choker.
Der findes også karburatorer som har en ekstra dyse som kaldes "power jet".
hoveddyse, tomgangsdyse og starterdyse
hoveddyse, tomgangsdyse og starterdyse
 
Hoveddysen og tomgangsdysen fås i forskellig størrelse som kan angives på dysen med et tal.
tomgangsdysen er her mærket KY35 hovedysen er mærket K80. KY og K står her for Kymco da de er fra en Kymco karburator
tomgangsdysen er her mærket KY35
hovedysen er mærket K80. KY og K står her for Kymco da de er fra en Kymco karburator
Tallene angiver deres indre diameter.
Jo større tal jo større indre diameter og jo mere benzin vil der kunne komme igennem ved fuld gas.
hoveddyse 82 85H
hoveddyse 82 85H
 
Tomgangsdysens hul er en del mindre en hoveddysens hul.
Jo mindre hullet er jo lettere er det at suge benzin op gennem dysen.
Når motoren køre i tomgang er der ikke nok vakuum til at suge benzin op gennem hoveddysen.
Derfor har vi tomgangsdysen som har et mindre hul og dermed er det lettere at suge benzin op.
tomgangsdyse og hoveddyse indre diameter
tomgangsdyse og hoveddyse indre diameter
 
Når motoren køre suges der luft ind gennem en lille luft dyse ved indgangen til karburatoren.
Luften suges ind på ydersiden af strålerøret hvor det kommer ind gennem de små huller i strålerøret og forstøver benzinen som suges op gennem hoveddysen.
luftdyse
luftdyse
 
hul efter luftdysen hvor strålerøret normalt sidder
hul efter luftdysen hvor strålerøret normalt sidder
 

Dyse størrelser

Her er nogle eksempler på dyse størrelser.

Hoved dyse størrelser

60, 62, 65, 68
70, 72, 75, 78
80, 82, 85, 88
90, 92, 95, 98
100, 102, 102, 108
110, 112, 115, 118
120, 122, 125, 128
130, 132, 135, 138
140, 142, 145, 148
150, 152, 155, 158
160, 165, 170, 175
180, 185, 190, 195
200


Tomgangs dyse størrelser

32, 35, 38
40, 42, 45, 48
50, 52


Dyse størrelser til forskellige 2 takt scootere

Blandingsskrue

I karburatoren sidder en skrue som justere hvor meget luft/benzin motoren får i tomgang og ved meget lav hastighed op til gashåndtaget er drejet cirka 1/4.

Skruen kaldes luftskrue eller blandingsskrue afhængig af om den kun justere luft (luftskrue) eller om den både justere luft og benzin (blandingsskrue).

Blandingsskrue

Dell'Orto karburator blandingsskrue
Dell'Orto karburator blandingsskrue
 

Sidder skruen på cylinder siden af karburatoren er det gerne en blandingsskrue.
Juster hvor meget luft og benzin der suges ud af det lille hul.
Drejes skruen ind kommer der mindre luft og benzin.
Drejes skruen ud kommer der mere luft og benzin.


Luftskrue

Dell'Orto karburator luftskrue
Dell'Orto karburator luftskrue
 

Sidder skruen på luftfilter siden af karburatoren er det gerne en luftskrue.
Juster hvor meget luft der suges ind hvor tomgangsdysens benzin suges op.
Drejes skruen ind kommer der mindre luft.
Drejes skruen ud kommer der mere luft.


Her ses en CV karburator med blandingsskrue.
karburator blandingsskrue
karburator blandingsskrue
 
karburator blandingsskrue
karburator blandingsskrue
 
Blandingsskruen har en meget fin spids som let kan bøje hvis man taber den.
Gevindet er også meget fint og derfor skal man ikke spænde den hårdt i bund.
karburator blandingsskrue
karburator blandingsskrue
 
karburator blandingsskrue gummiring, metalskive, fjeder, skrue
karburator blandingsskrue
gummiring, metalskive, fjeder, skrue
På denne blandingsskrue står 0.80.

De 0.80 betyder muligvis at spidsen på det bredeste punkt er 0,80 mm.
Her målt til 0,797 mm.
karburator blandingsskrue 0.80
karburator blandingsskrue
0.80
karburator blandingsskrue målt til 0,797 mm
karburator blandingsskrue
målt til 0,797 mm
Her ses en gennemskåret karburator hvor blandingsskruen er monteret nedefra.
karburator blandingsskrue monteret nedefra
karburator blandingsskrue
monteret nedefra

Accelerator pumpe

Accelerator pumpen giver et sprøjt benzin når der fra sluppet gashåndtag drejes på gashåndtaget.
Det giver bedre acceleration.

Her ses accelerator pumpen.

Når der trykkes på accelerator pumpen så presses der benzin op gennem en ensrettet ventil og ud gennem et rør midt i karburatoren.
karburator accelerator pumpe
karburator
accelerator pumpe
karburator accelerator pumpe
karburator
accelerator pumpe
Her ses membranen og fjederen som holder membranen oppe.
karburator accelerator pumpe adskilt
karburator
accelerator pumpe adskilt
karburator svømmerhus
karburator svømmerhus
 
Benzinen sprøjtes ud gennem det lille hul.
karburator accelerator pumpe rør
karburator
accelerator pumpe rør

Videoer

Air cut off valve

Air cut off valven sidder på siden af karburatoren under låget med de 2 skruer.
CV karburator Kymco
CV karburator
Kymco
karburator air cut off valve
karburator air cut off valve
 
Air cut off valvens opgave at at reducere mængden af luft som suges ind i motoren ved pludselig deacceleration.

Når man køre og pludselig giver slip på gashåndtaget så lukker vippegasspjældet og der vil ikke komme så meget luft og benzin til motoren.
Den mager blanding kan efterbrænde i udstødningen som kan sige pop pop pop.
Efterbrænding er når uforbrændt benzin og luft forbrændes i udstødningen.
Efterbrænding kan ske hvis der er for lidt benzin i blandingen til at antænde i forbrændingskammeret eller kompressionen er for lav fordi det ikke blev suges noget benzin ind i forbrændingskammeret.

Når gashåndtaget er sluppet suger motoren luft og benzin gennem tomgangskredsløbet.
For at undgå efterbrændingen i udstødningen lukker air cut off valve af for det meste af luften til tomgangskredsløbet.

Når gashåndtaget pludselig slippes så vil vakuummet som opstår i indsugningsstudsen suge en membranen ud i air cut off valve.
Når membranen er suget ud vil det meste af luften til tomgangskredsløbet blive lukket og på den måde vil der komme ekstra benzin til motoren og efterbrænding undgås.

Under låget sidder en fjeder som presser membranen ind.
Her ses membranen.
På den anden side af membranen er en pind.
Hullet til højre for membranen har forbindelse til indsugningsstudsen hvor vakuummet opstår.
Hvis man ser ind i karburatoren fra cylinder siden kan man se et hul øverst til venstre der er forbundet med ydersiden af membranen.

CV karburator air cut off valve
CV karburator air cut off valve
 
CV karburator air cut off valve gummimembran
CV karburator air cut off valve gummimembran
 
air cut off valve membran
air cut off valve membran
 
CV karburator air cut off valve vakuum hul
CV karburator air cut off valve vakuum hul
 
CV karburator gasspjæld
CV karburator gasspjæld
 

På nogen karburatorer er der i stedet et hul i låget og en slange som går til indsugningsstudsen.
karburator air cut off valve
karburator air cut off valve
 
Under membranen er yderlige 2 huller.

CV karburator air cut off valve
CV karburator air cut off valve
 

Det midterste af de 3 huller har forbindelse med en smal luftdyse øverst i karburatoren og med tomgangskredsløbet.

Det venstre hul (det som er i midten af membranen) har forbindelse med en anden større luftdyse øverst i karburatoren og har en ventil som åbnes når metalpinden på membranen presses ind på den.
Luftdysen nederst til højre er smalt og der kan altid komme lidt luft igennem til tomgangskredsløbet.
Luftdysen nederst til venstre er større og der kan kun komme luft igennem ventilen og videre til tomgangskredsløbet hvis ventilen er åben.

CV karburator air cut off valve huller
CV karburator air cut off valve huller
 
CV karburator vakuum hus
CV karburator vakuum hus
 

Når motoren ikke køre eller køre "normalt" så presser membranens pind ind på ventilen som dermed holder ventilen åben også kan luft passer fra ventilens hul til hullet til højre for ventilen under membranen og videre til tomgangskredsløbet.
Ved pludselig deacceleration suges membranen ud så ventilen lukker og der kan ikke komme luft mellem de 2 huller under membranen.

Ved tomgang og "normal" kørsel vil der altså kunne komme luft gennem begge luftdyser til tomgangskredsløbet.
Men under pludselig deacceleration vil der kun kunne komme luft gennem den smalle luftdyse men ikke den store luftdyse.

Her er nogen tegninger.
karburator tegning med air cut off valve
karburator tegning
med air cut off valve
karburator tegning med air cut off valve
karburator tegning
med air cut off valve
karburator tegning med air cut off valve
karburator tegning
med air cut off valve

Svømmer og nåleventil

I bunden af karburatoren findes en svømmer og en nåleventil som sørger for at holde benzin niveauet på en bestemt højde.
karburator bunden taget af
karburator
bunden taget af
svømmer og nåleventil
svømmer og nåleventil
 
karburator afmontering af svømmer pind
karburator
afmontering af svømmer pind
karburator svømmer
karburator
svømmer
karburator svømmer og nåleventil
karburator
svømmer og nåleventil
svømmer og nåleventil
svømmer og nåleventil
 
nåleventil og klips
nåleventil
og klips
nåleventil tegning
nåleventil tegning
 
nåleventil med gummi spids
nåleventil
med gummi spids
nåleventil med metal spids
nåleventil
med metal spids
karburator nåleventil hul er komme benzinen ind i karburatoren fra studsen som ses til højre hvor benzinslangen sættes på
karburator nåleventil hul
er komme benzinen ind i karburatoren fra studsen som ses til højre hvor benzinslangen sættes på
karburator svømmer pind montering
karburator
svømmer pind montering
karburator svømmer plade nåleventil
karburator
svømmer plade nåleventil
Svømmeren flyder oven på benzinen.
En plade på svømmeren presser nåleventilen op når benzin niveauet stiger og nåleventilen lukket for benzintilførselshullet.
Når benzin niveauet falder følger svømmeren med ned og nåleventilen åbner for hullet så der kan komme mere benzin ind.

Svømmeren holdes på plads i karburatoren med en pind.

Pinden der holder svømmeren kan fjernes ved at skubbe pinden til siden eller ved at fjerne en skrue afhængig af karburatoren.
Pinden kan have nogle riller i den ene ende som gør at den kan sidde fast.
Når pinden er skubbet til side kan svømmeren og nåleventilen tages op.

Nåleventilen sidder løst på svømmeren og kan let tages af.
På enden af nåleventilen sidder en klips som sørger for at svømmeren er i stand til at hive nåleventilen ud af hullet hvis den skulle sidde lidt fast.
På bagenden af nåleventilen sidder en pind som kan trykkes ind.
Inden i nåleventilen er en fjeder så når der trykkes på pinden kan den gå lidt ind i nåleventilen.

Spidsen kan være lavet af gummi som lukker for benzintilførselshullet men kan også være i metal.

På nogle karburatorer kan benzintilførselshullet (nåleventilhuset) skrues ud også kan det være et benzinfilter/benzinsi bagved.
Pladen på svømmeren kan bøjes en smule op eller ned for at ændre på svømmerhøjden og dermed benzin niveauet i karburatoren.

Tomgangskredsløbet

Ser vi ind i karburatoren fra cylindersiden og åbner vippegasspjældet ses vi nogle huller.

karburator huller
karburator huller
 

Det store hul til højre er fra den automatiske choker.

Det lille hul som står alene er fra tomgangskredsløbet efter blandingsskruen og er placeret lige før vippegasspjældet når det er lukket.
Når man justere på blandingsskruen så er det benzin og luft mængden der kommer ud af dette hul man justere.

De 3 små huller er også fra tomgangskredsløbet men før blandingsskruen og de er placeret lige bag vippegasspjældet når det er lukket.
Disse huller påvirkes ikke af blandingsskruen.

Her ses hullet hvor tomgangsdysen skrues i, i bunden af karburatoren.
Det er dette hul som har forbindelse med de 4 små huller.

tomgangsdyse hul
tomgangsdyse hul
 

Gasspjæld

Gasspjældet er den del inden i karburatoren som bevæger sig når der drejes på gashåndtaget.

Dele og navne

På grund af "slide" og CV karburatorens forskellige opbygning syntes jeg det har været forvirrende når folk har skrevet om gasspjæld da gasspjældet er forskellige dele på de to typer karburatorer.

På en "slide" karburator er gaskablet forbundet med en stempel ventil.
På en CV karburator er gaskablet forbundet med en vippe ventil.

slide CV type karburator
slide CV type karburator
 

På en "slide" karburator er gasspjældet altså en stempel ventil.
På en CV karburator er gasspjældet altså en vippe ventil.

Slide i forhold til CV

"slide" karburator

Gaskablet er forbundet med stempelgasspjældet i midten af karburatoren.
Giver man i tomgang hurtigt fuld gas åbnes stemplet med det samme men det er ikke sikkert at lufthastigheden er høj nok til at suge benzin nok op og det kan muligvis få motoren til at gå i stå.
Motoren kommer hurtigt op i omdrejninger når der drejes på gashåndtaget.
Bruger mere benzin end en CV karburator.


CV karburator

Gaskablet er forbundet med vippegasspjældet.
Stemplet i midten af karburatoren bevæger sig op og ned alt efter hvor hurtigt luften kommer igennem karburatoren og dermed hvor hurtigt motoren køre.
Giver man i tomgang hurtigt fuld gas går der lidt tid før stemplet kommer helt op fordi motoren først skal op i omdrejninger.
Motoren er langsom om at komme op i omdrejninger når der drejes på gashåndtaget.
Bruger mindre benzin end en "slide" karburator.

Karburatorvarmer

På for eksempel CPI Oliver og Sym Jet er der monteret et elektrisk varmelegeme på karburatoren kaldet karburatorvarmer.

Karburatorvarmerens opgave er vistnok at undgå is i karburatoren og at benzinen ikke kondensere på karburatorens inderside fremfor at blive suget ind i motoren.

På Sym Jet er der et "power filter" og en "thermo switch" som jeg ikke ved hvad gør.
karburatorvarmer
karburatorvarmer
 
karburatorvarmer
karburatorvarmer
 
Sym Jet power filter og thermo switch
Sym Jet power filter og thermo switch
 
Sym Jet karburatorvarmer el diagram med power filter og thermo switch
Sym Jet karburatorvarmer el diagram med power filter og thermo switch
 

"Power filter" ved jeg ikke hvad gør.
"Power filter" får + og - fra batteriet når tændingen er på ON også er den forbundet til "thermo switch" med 2 ledninger.

"Thermo swtich" er så vidt jeg ved en kontakt der tænder og slukker for strømmen til karburatorenvarmeren alt efter hvor varm/kold omgivelserne er.
"Thermo swtich" får strøm fra generatoren når motoren køre.

Jeg forstiller mig at "thermo swtich" er afbrudt om sommeren og dermed får karburatorvarmeren ikke strøm og først når temperaturen kommer under et bestemt niveau tilsluttes strømmen til karburatorvarmeren som bliver varm og varmer karburatoren.

På scootere med væskekøling kan karburatoren i stedet for en karburatorvarmer være forbundet med vandpumpen med 2 slanger for at få varm kølervæske ind i karburatoren.



Her ses delene i et el diagram fra Derbi.

I manualen med diagrammet står noget i stil med at strømmen til karburatorvarmeren aktiveres når termostaten kommer under 5 °Celsius.
derbi karburatorvarmer el diagram
derbi karburatorvarmer el diagram
 
derbi karburatorvarmer el diagram her er karburatorvarmer kittet ekstra udstyr
derbi karburatorvarmer el diagram
her er karburatorvarmer kittet ekstra udstyr

Automatisk choker

Membran stempel og nål

Her ses gummimembranen øverst, stemplet i midten og nålen i bunden.
membran stempel nål
membran stempel nål
 
Der er 2 huller i bunden af stemplet.
Det midterste hul er til nålen.
Det andet hul er så luften over membran kan suges ud og da der er atmosfærisk luft under membranen betyder det at stemplet og nålen bliver løftet.
Jo hurtigere luften suges igennem karburatoren jo mere vakuum vil der opstå og jo højere vil stemplet og nålen rejse sig.
karburator vakuum membran
karburator
vakuum membran

Gummi membranen har et "øre" som passer i et "øre" på karburatoren så stemplet vender rigtigt.
karburator hak til øre på gummimembran
karburator
hak til øre på gummimembran
Nålen holdes på plads i stemplet af en fjeder og en plastikholder som sidder i et hak i bunden af stemplet.
nål
nål
 
Denne nål er ikke umiddelbart justerbar. Men man kan måske justere den højere op ved at sætte skiver under.
nål
nål
 
Denne nål kan justeres op eller ned ved at flytte en lille klips i nogle hak øverst på nålen.
nål
nål
 
nål
nål
 
nål med klips tegning
nål med klips
tegning
Ved at flytte klipsen kan man justere hvor meget benzin der skal komme op fra gashåndtaget er drejet cirka 1/4 til 3/4.

Hvis klipsen flyttes ned så kommer nålen op også kommer der mere benzin.
Hvis klipsen flyttes op så kommer nålen ned også kommer der mindre benzin.
nål med klips tegning
nål med klips tegning
 

De gange har jeg læst om hvilket hak nummer klipsen skal sidde i der har det vist altid været fra oven man skal tælle.
nål med klips tegning
nål med klips tegning
 

Benzinslange

Her ses en benzinslange som sidder mellem den automatiske benzinhane og karburatoren.

Der sidder en klips i hver ende som klemmer slangen omkring studsen.
Læg mærke til at slangen er lavet i 2 lag af forskelligt materiale.
Inderste er et tykt gummi rør og uden på er der et tynd plastik lag i et andet materiale.
benzinslange
benzinslange
 
benzinslange
benzinslange
 

Fjedre der ligner hinanden

Da jeg skilte min CV karburator ad fandt jeg ud af at der er 2 fjedre som minder meget om hinanden og at man godt kan komme til at bytte om på dem.
Jeg blev i tvivl om hvilken fjeder der skulle sidde hvor.

Ved air cut off valven sidde denne fjeder.
Den har en tykkeste tråd og er derfor svære at presse sammen.

CV karburator air cut off valve
CV karburator air cut off valve
 

Ved accelerator pumpen sidder denne fjeder.
Den har en tyndere tråd og er derfor lettere at presse sammen også har den 1 ekstra vending og er lidt længere.

CV karburator accelerator pumpe
CV karburator accelerator pumpe
 

Jeg er nogenlunde sikker på at den kraftige fjeder skal sidde ved air cut off valven og den slappe fjeder skal sidde ved accelerator pumpen.

Gaskabel

Her vises et gaskabel af den type som sidder på en scooter med CV karburator (findes mest på scootere med 4 takt motor).

styr, gashåndtag og gaskabel på Kymco
styr, gashåndtag og gaskabel på Kymco
 

gaskabel gashåndtag ende den ende af gaskablet som sidder ved gashåndtaget
gaskabel gashåndtag ende
den ende af gaskablet som sidder ved gashåndtaget
gaskabel gashåndtag ende gummibeskytter skubbet til siden
gaskabel gashåndtag ende
gummibeskytter skubbet til siden
gaskabel gashåndtag ende i det bøjede rør går en plastik strømpe omkring wiren
gaskabel gashåndtag ende
i det bøjede rør går en plastik strømpe omkring wiren
gaskabel gashåndtag ende ende bøjet rør tæt på
gaskabel gashåndtag ende
ende bøjet rør tæt på
gaskabel gashåndtag ende ende plastikrør inden i det bøjede rør tæt på
gaskabel gashåndtag ende
ende plastikrør inden i det bøjede rør tæt på
gaskabel gashåndtag ende ende plastikrør inden i det bøjede rør tæt på og gummi dut taget af
gaskabel gashåndtag ende
ende plastikrør inden i det bøjede rør tæt på og gummi dut taget af
gaskabel gashåndtag ende ende som sidder på karburator
gaskabel gashåndtag ende
ende som sidder på karburator
gaskabel karburator ende plastik rør i bøjet rør tæt på gevindet på det bøjede rør er fladt på et bestemt sted
gaskabel karburator ende plastik rør i bøjet rør tæt på
gevindet på det bøjede rør er fladt på et bestemt sted
cv karburator fra siden hvor gaskablet monteres
cv karburator fra siden hvor gaskablet monteres
 
karburator i Kymco Super 8 4T LEJ2-IT
karburator i Kymco Super 8 4T LEJ2-IT
 
gaskabel karburator ende dele skubbet til side
gaskabel karburator ende dele skubbet til side
 
gaskabel karburator ende gummi beskytter tæt på gummibeskytteren gør at snavs og lignende ikke kan komme ind i kablet
gaskabel karburator ende gummi beskytter tæt på
gummibeskytteren gør at snavs og lignende ikke kan komme ind i kablet
gaskabel karburator ende gummi beskytter tæt på her ses hvordan gummibeskytteren skal sidde
gaskabel karburator ende gummi beskytter tæt på
her ses hvordan gummibeskytteren skal sidde
Det er ikke helt lige meget om gummibeskytteren sidder på sin plads eller sidder løst på wiren.

Når gummibeskytteren sidder løst på wiren er der chance for at den kiler sig fast mellem wiren og "hjulet" sådan at motoren ikke falder tilbage til tomgang men baghjulet bliver ved med at dreje.

Sagt på en anden måde... scooteren køre uden du rør gashåndtaget.
karburator gaskabel gummibeskytteren sidder rigtigt
karburator gaskabel
gummibeskytteren sidder rigtigt
karburator gaskabel gummibeskytteren sidder forkert
karburator gaskabel
gummibeskytteren sidder forkert
karburator gaskabel
karburator gaskabel
 
Læs eventuelt Smør kabler.

Karburatormærker og typer

Karburatormærker og type man kan få til de scootere der findes på hjemmesiden

Dekni (Deni) Jeg er i tvivl og der kun er et mærke som hedder dekni eller om der også er et mærke som hedder deni. Der er måske en producent der hedder "Deni Carburetor Co. , Ltd.".
Keihin
Dell'Orto
Mikuni
Jingke
Shengwey
Delkin
Hualung
Walbro

Eksempeler på karburatorer som de for eksempel er angivet i typegodkendelserne

MIKUNI PZ19
mikuni VM 12 101 6
DEKNI 18J
DE NI PD18J
DENI PZ17C
DE*NI PZ19
Dell'Orto PHVA
Dell'Orto PHBN
Dell'Orto SHBC
JINGKE PZ17B
PB12 Keihin
keihin CVK
Shengwey PZ19
Delkin PD18J
HUALUNG PZ16A
GURTNER PY12
Kymco (på min Kymco Super 8 4T sidder en karburator i Keihin CV stilen men det er Kymco der har lavet den).

Nogen gange står der ikke noget mærke men bare typen :

PD18J
PD19J
PZ17A


Keihin PWS karburator
Keihin PWS karburator
 

Danske og engelske ord

Her ses danske og engelske ord for nogle af karburatorens dele.

Dansk Engelsk
Hoveddyse Main jet
Tomgangsdyse Idle jet
Slow jet
Nåledysen Needle jet
Strålerør Needle jet base
Luftskrue Air screw
Pilot air screw
Blandingsskrue Fuel mixture screw
Luftskrue og blandingsskrue har også den fælles betegnelse... Pilot screw
Svømmeraksel Float pivot

Write your comment

Contactform
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
You can also write me directly at
Vote
Search
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation-menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.