Controller - Elektrisk køretøj

Information om den controller der sidder i elektriske scootere og som sender strøm til motoren

Min Kymco Super 8 er blevet stjålet. Registreringsnummer: VS9433, stelnummer: LC2U7010072600558.
Kontakt mig gerne hvis du har nogen oplysninger.

Controller

Controlleren bestemmer hvor hurtigt motoren skal dreje ud fra hvor meget gashåndtaget er drejet.
Jo mere gashåndtaget drejes jo mere strøm sender controlleren til motoren og jo hurtigere drejer motoren.

Her ses en controller på en elektrisk scooter.
scoopie 1500w controller SWEI SWK 152048 1500-2000W 48V JINHAU SHIWEI ELECTRON CO. LTD.
Controllerenboksen indeholder en del elektronik og kan have kølefinner for at lede varmen væk fra elektronikken.

Elektrisk motor controller fra EVT
Elektrisk motor controller fra EVT
 

Adskilt

Her ses en controller indefra.
controller elektronik bagplade taget af
controller elektronik bagplade taget af
 
controller elektronik
controller elektronik
 
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
 
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
 
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
 
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
 
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
Shenzhen Sucteam Technology BL7228 controller
 

Her ses et controller printkort tæt på.
Der er en LED lampe som kan blinke og vistnok vise fejlkoder alt efter hvor mange gange den blinker.

controller elektronik rød LED
controller elektronik rød LED
 

De 3 fase ledninger angives som U, V, W.
De 3 signaler fra hall sensorerne angives også som U, V, W.
Det ser ikke ud til at U, V, og W skal have en bestemt farvet ledning fordi V og W farverne er omvendt for fase og hall sensor ledningerne.

Stelforbindelse til hall sensorerne ser ud til at være angivet med et H med en streg under.
Strømmen til hall sensorerne er angivet med ... svært at se.

Ukendt grøn ledning er angivet med RX1.

Rød ledning fra "batteri +" er angivet med D+.
controller elektronik
controller elektronik
 
controller elektronik
controller elektronik
 
controller elektronik
controller elektronik
 

Her ses et klistermærke på en controller.
controller sort
controller sort
 
controller klistermærke
controller klistermærke
 
motor ledning forklaring fase hall sensor
motor ledning forklaring fase hall sensor
 
controller køleplade med kølepasta
controller køleplade med kølepasta
 
controller elektronik fase c b a VM+ VSS-
controller elektronik fase c b a VM+ VSS-
 

Stik

Det store sorte stik forbindes til motoren.
De store røde stik forbindes til batterierne.
Det lille sorte stik må være til gashåndtaget.
Det lille hvide stik er måske til instrumentpanelet så man kan se hvor meget strøm der er på batterierne og om controlleren er overophedet.

EVT 4000e controller stik
EVT 4000e controller stik
 
Anderson SB stik i EVT scooter
Anderson SB stik i EVT scooter
 
EVT scooter controller
EVT scooter controller
 

Det sorte stik fra motoren forbindes med controlleren.

Her ses et SB50 stik som laves af anderson power products.
SB50 kan bruges op til 50 ampere.

SB stikkene er kønsløse. Det vil sige har man 2 ens stik kan de forbindes.

to polet anderson SB50 ampere stik
to polet anderson SB50 ampere stik
 
to grå anderson SB stik
to grå anderson SB stik
 

Her ses en controller med noget info på.
Der står blandet andet at gashåndtaget levere mellem 1,2 og 4,3 volt.

controller CK1-80
controller CK1-80
 

Her ses de forskellige stik fra controlleren.

controller stik
controller stik
 

Noget fra lynx el diagram

På el diagrammet til Lynx ZQTD-690 er der på controlleren nogle ledninger som kaldes "phase sequence self-adaption" og "anti-theft alarm" og "speed limit".

ZQTD-690 controller diagram
ZQTD-690 controller diagram
 

Phase sequence self-adaption

Jeg ved ikke hvad det betyder.

Anti-theft alarm

Formodentligt 2 stik til en alarm man kan købe som ekstra udstyr.

Rød : +48V aram power
Sort : -

Grøn : aram signal
Brun : motor rotate detection
Gul : +48V when aram

Der står "aram" men skulle nok står "alarm".

Speed limit

Det er et hastighedsbegrænsende stik som formodentligt begrænset scooteren til for eksempel 25 km/t når stikket er samlet og måske 55 km/t når det adskilles.

Der er en bruger som har skrevet til mig at der på ZQTD-960 controlleren er 2 speed limit grænser (måske enda 3).
Den anden skulle være omkring 40 km/t og aktiveres ved at forbinde hvid/rød til ... hinanden? (connecting white/red wire to another).
Måske er der en tredie hastighed hvis man forbinder både grå og hvid/rød.
Jeg skrev til brugeren at der ikke var nogen hvid/rød ledning og brugeren skriver så at der mangler nogen ledninger på diagrammet.

Phase angle

På controlleren kan står "Phase angle: 120°", "Degree : 120°" eller lignende.
Det betyder måske noget med den vinkel hall sensorerne er placeret i forhold til hinanden i motoren men jeg er ikke sikker.

Måske sådan... Eller sådan.

hall sensor position vinkel
hall sensor position vinkel
 
hall sensor position vinkel
hall sensor position vinkel
 

120° er vist mest almindeligt.
Det kan også være 60°.

På nogle controllere er det et stik man kan tage fra hinanden alt efter om controlleren skal forbindes til en 60° eller 120° motor.
Når stikket er taget fra hinanden kan controllen være indstillet til en 120° motor og samles stikket er controllen indstillet til en 60° motor.

Brake (high - low)

Her ses en controller hvor der står "BRAKE : HIGH LEVEL".

BBK SCDC motor controller model A4880-TM6
BBK SCDC motor controller model A4880-TM6
 

Der er også nogen controllere hvor der både er HIGH og LOW brake.

Jeg ved endnu ikke så meget om dette.

Hvis controlleren både har HIGH og LOW brake kan man vist nøjes med at bruge den ene slags.
Hvis man bruger HIGH brake skal man vist bruge en ektra ledning fra batteri + (plus).

Det er vist til bremsekontakterne sådan at strømmen til motoren afbrydes når man bremser.

På en controller kan der være en ledning til controllen som kan gives 12-72 volt når der bremses for at stoppe motoren.
Det skulle være på scootere som har bremselys og ledningen skulle forbindelse det den positive ledning på bremselyset.

Der kan også være 2 andre ledninger på et stik som vist har 5 volt og måske bruges til bremsekontakterne.
Når de kortsluttes stopper motoren.

EVT controller information (Digital Intelligent Controller System)

Controller overophednings beskyttelse

Når controlleren bliver for varm afgiver den kun halvdelen af strømmen eller slukker helt for strømmen.
OH lampe tændt og bip lyd hvert sekund.
Strømmen afbrydes i 10 sekunder.

Motor overophednings beskyttelse (90° celsius)

OH lampe blinker og bip lyd hvert sekund.
Strømmen afbrydes i 10 sekunder.

Overstrømstyrke beskyttelse

Hvis strømstyrken bliver for høj et bestemt stykke tid afbrydes strømmen.

Batteri energi advarsel

Når der er cirka 10% rækkevidde/energi tilbage på batterierne så kommer der en bip lyd og strømmen til motoren halveres.
Bip lyden fortsætter indtil batteriet er afladt til et vist niveau hvor strømmen afbrydes helt.

2 kørsels indstillinger

EVT4000e E P knap
EVT4000e E P knap
 

E = Economic mode giver op til 70% af effekten og det giver mindre kraft og længere rækkevidde.

P = Power mode giver op til 100% af effekten og det giver maksimal kraft og kortere rækkevidde.

Strømmen afbrydes når der bremses

Strømmen afbrydes når der bremses så man ikke kan accelerer og bremse samtidig.
Dette er for at beskytte mod unødigt batteriforbrug og for at undgå overophedning.
Strømmen tilsluttes 0,5 sekunder efter bremsen frigives.

Batteri afladt afbrydelse

Strømmen afbrydes når batteriernes spænding falder under 40 volt (for et 48 volt system) eller under 60 volt (for et 72 volt system).
L1 tændt med bip lyd i 10 sekunder.

Læs mere om EVT motor, controller og oplader.
evt_electrificationkits.pdf 814 KB

Controller typer

Jeg ved endnu ikke så meget om controller typer men her er det jeg har indtil videre.
Se også freescale.com - Motor Tutorial - Motor Principles.

PM brush/series wound DC

Pulse-width modulation med semiconductors.

PM brushless

Samme som PM børste/serier, men kræver også "switching" af 3 eller flere faser, og kræver motor positions input til at skifte faserne.

Det er vist denne type som gerne bruges i scootere med navmotor.

AC Induction

VFD (variable frequency drive).

PWM - Pulse Width Modulation

Hvis man tilslutter et batteri direkte til en motor så køre motoren for fuld hastighed.
Fjerner man batteriet så stopper motoren.

For at få motoren til at køre ved forskellige hastigheder kan man sætte en variabel modstand mellem batteri og motor så motorens hastighed kan reguleres.
Ulempen ved at bruge en variabel modstand er at en del af energien går tabt i modstanden i form af varme.
For at undgå dette energitab kan man i stedet bruge en kontakt til at tænde og slukke for strømmen meget hurtigt.

Forbinder man et batteri til en motor og sætter en tænd/sluk kontakt imellem vil man kunne få motoren til at køre med forskellig hastighed ved at tænde og slukke hurtigt for kontakten.

Her tændes og slukkes kontakten og den er tændt og slukke lige længe af gange.
Det vil betyde at motoren kommer til at køre ved halv hastighed.

pulse wave
pulse wave
 

Ved at variere (modulere) hvor længe kontakten skal være tændt/slukket kan man bestemme motorens hastighed.

Her er kontakten kun tændt kort tid og det vil få motoren til at køre langsomt.

Her er kontakten næsten tændt hele tiden og motoren vil næsten køre med maksimal hastighed.

pulse wave
pulse wave
 
pulse wave
pulse wave
 

Denne måde at tænde og slukke for strømmen og variere hvor længe der skal være tændt/slukket kaldes PWM (Pulse Width Modulation).

Tænd/sluk hastigheden kan ske ved for eksempel 20 KHz.
Det betyder at strømmen tændes og slukkes 20.000 gange per sekund.



Et PWM signal kan også have 3 værdier (+ 0 -) i stedet for kun 2 værdier (tænd og sluk) også kan man lave et vekselstrøms signal.
På billedet dannes der en sinus lignende vekselstrøms kurve på 20 millisekunder.
Så i løbet af 1 sekunder vil der være dannet 50 kurver, altså 50 Hz.

pwm pulse width modulation
pwm pulse width modulation
 

De scootere jeg har læst om bruger vist allesammen en DC (jævnstrøm) motor.

MOSFET

I en controller sidder noget elektronik som kaldes MOSFET.
Det er disse MOSFETs der står for at tænde og slukke hurtigt for strømmen til motoren så man kan køre ved forskellige hastigheder.

I nogle controllere er der 6 MOSFET og i andre er der 12 MOSFET. Ved ikke hvad forskel det gør.

MOSFETne udvikler varme så derfor er de skruet fast til et stykke metal som kan føre varmen væk.

Det hvide pasta mellem MOSFET hjælper med at overføre varmen.

mosfet
mosfet
 
mosfet
mosfet
 
mosfet
mosfet
 

Sevcon controller

Her er noget info om Sevcon controllere som muligvis bruges i Govecs og Peugeot e-Vivacity.
Peugeot e-Vivacity bruger muligvis Sevcon Gen 4 size 2 og det kunne se ud som om controlleren er under sædet bag ved hvor man har sine fødder når man køre.

Her ses nogle Sevcon Gen 4 controllere.

Sevcon Gen 4 controllere
Sevcon Gen 4 controllere
 
Sevcon Gen 4 controller tegning
Sevcon Gen 4 controller tegning
 

Mere info : AC Controllers : Gen4
Gen 4 controlleren er CANopen kompatibel.

Controllere fra forskellige elektriske scootere

Her ses controllere fra forskellige elektriske scootere.

Ebretti controller
Ebretti controller
Ebretti controller
Ebretti controller
Ebretti controller
Ebretti controller
SWAP 2 controller
SWAP 2 controller
SWAP 2 controller stik
SWAP 2 controller stik
Peugeot Scoot'elec controller
Peugeot Scoot'elec controller
 
EVT 4000e controller
EVT 4000e controller
 
Giantco e-Buddy controller
Giantco e-Buddy controller
 
Texas Whisper controller
Texas Whisper controller
 

Her ses en controller der nok stammer nok fra en cykel på grund af bremsegrebene.

controller 36V 30.5 LVP 22 AMP
controller 36V 30.5 LVP 22 AMP
 

Controlleren er med en del stik forbundet med blandt andet batteri, motor, gashåndtag, bremsekontakter, instrumentpanel.

controller
controller
 
controller med 10 ledninger
controller med 10 ledninger
 
25A Infineon Based Brushless Motor Controller
25A Infineon Based Brushless Motor Controller
 

Fwd/Rev : Giver muligvis mulighed for at køre baglæns (bakgear).
Throttle : Håndtaget levere 1-4 volt afhængig af hvor meget man drejer på håndtaget.
Ebrake : Giver mulighed for at batterierne oplades når man bremser.
Hall sensor : Sensorer der sidder i motoren.
Cycle Analyst : Muligvis forbundet med instrumentpanelet for at give info om batteri spænding, hastighed osv.

Samleboks

På en elektrisk scooter kan sidde en samleboks (eller hvad vi nu skal kalde den, samleskinne måske) hvor man samler de ledninger som bærer flest ampere (højeste strømstyrke).

Her ses en samleboks fra en Giantco e-Buddy.
Der er 5 skruer/pladser hvor man kan samle 10 ledninger i samleboksen.

Giantco e-Buddy gul samleboks skilt ad
Giantco e-Buddy
gul samleboks skilt ad
Giantco e-Buddy gul samleboks i scooter
Giantco e-Buddy
gul samleboks i scooter

grøn samleboks
grøn samleboks
 
grøn samleboks
grøn samleboks
 
grøn samleboks
grøn samleboks
 

Her ses et udklip fra et el diagram hvor man kan se hvilke ledninger der går til samleboksen.

samleboks el diagram
samleboks el diagram
 

3 af skruerne (blå, grøn, gul) bruges til at forbinde controlleren med de 3 fase ledninger til motoren.
1 af skruerne (sort) bruges til at forbinde controlleren med batteri minus (-) (stel).
1 af skruerne (rød) bruges til at forbinde controlleren med batteri plus (+) (+48 volt) (gennem hovedafbryderen).

Skriv din kommentar

Kontaktformular
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
Du kan også skrive direkte til mig på
Stem
Søg
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.