Affjedring - Stel og Affjedring

Forskellige affjedringstyper på en scooter

Min Kymco Super 8 er blevet stjålet. Registreringsnummer: VS9433, stelnummer: LC2U7010072600558.
Kontakt mig gerne hvis du har nogen oplysninger.

Service af affjedring

Introduktion

Affjedring hjælper med at give en mere behagelig køretur på ujævn vej.

Forhjulet er typisk affjedret med en hydraulisk teleskopisk gaffel eller en svingarm.

Baghjulet er typisk affjedret med en hydraulisk støddæmper med fjeder hvor hele motoren fungere som en svingarm.

støddæmper med fjeder
støddæmper med fjeder
 

Fjederen udjævner bump på vejen.
Støddæmperen stabiliserer scooteren så den ikke bliver ved med at hoppe op og ned.

Hvis du har billeder/erfaring med at adskille en forgaffel/støddæmper så skriv gerne i forummet eller kontakt mig.

Forhjul

Teleskop forgaflen kan fås i en konventionel type og "upside down" type.

Den konventionelle type fås igen i 2 type.
På den ene konventionelle type kaldet "motorcykel type" kan gaffelbroen og gaffelbenene tages fra hinanden.
På den anden konventionelle type kan de ikke tages fra hinanden.

Teleskop forgaffel - konventionel

Her ses en teleskop forgaffel af den konventionelle type.
Gaffelbenene er her montere på en gaffelbro.
På denne type kan gaffelbenene afmonteres fra gaffelbroen.
Her er forgaflen monteret i et såkaldt "triple tree".

teleskop forgaffel
teleskop forgaffel
 
teleskop forgaffel
teleskop forgaffel
 
teleskop forgaffel
teleskop forgaffel
 
teleskop forgaffel
teleskop forgaffel
 
teleskop forgaffel med triple tree sachs madass
teleskop forgaffel med triple tree sachs madass
 


Teleskop forgaffel - upside down

Her ses en teleskop forgaffel af "upside down" typen.
På "upside down" typen er det inderste rør nederst.

teleskop forgaffel upside down
teleskop forgaffel upside down
 
teleskop forgaffel upside down
teleskop forgaffel upside down
 


Der findes også "traling link" typen og "leading link" typen som vist hedder svingarms affjedring.

Trailing link

Her ses en trailing link affjedring.
Her ses en anden scooter med trailing link.
Og endnu en.
Og endnu en.

AGM Vintage trailing link
AGM Vintage trailing link
 
Vespa LX trailing link
Vespa LX trailing link
 
trailing link
trailing link
 
trailing link
trailing link
 


Leading link

Her ses en scooter med "leading link" affjedring.

leading link
leading link
 


Hårdhed og olie

På scootere med teleskop forgaffel kan dæmpningens hårdhed justeres ved at ændre mængden og viskositeten af olien i rørene.

En SAE 5W olie giver en blød dæmpning.
En SAE 20W olie giver en hård dæmpning.

Der er luft over olien i rørene som presses sammen når teleskop forgaflen trykkes sammen.

Mindre olie vil give en blødere dæmpning fordi der vil være mere luft over olien som kan trykkes sammen.
Mere olie vil give en hårdere dæmpning da der er mindre luft over olien som kan trykkes sammen.
Der er dog grænse for hvor lidt og hvor meget olien man kan komme i.

Det skulle være vigtigt at der er samme mængde olie i hvert rør.

I nogle manualer står at man kan bruge ATF (Automatic Transmission Fluid) i forgaffel rørene.

Forgaffelolie

Teleskop forgaffel adskilt

Her ses en teleskop forgaffel med aftagelige gaffelben.

forgaffel
forgaffel
 
Yamaha Giggle forgaffel
Yamaha Giggle forgaffel
 

1 = fork spring
2 = damper bolt washer (skive)
2 = damper rod bolt (dæmper skrue)
3 = damper rod (dæmper)
sealing ring (stempel ring)
4 = rebound spring
spring seat
5 = inner tube (indre rør) (gaffel ben)
6 = dust seal (støvring)
7 = circlip (låsering)
8 = oil seal (simmerring)
9 = outer tube (ydre rør)

For at scooteren ikke skal tippe forover mens forhjulet er fjernet så kan man lægge en stak aviser eller noget under scooteren.

Afmonter bremsekaliber og lad den hænge i bremseslangen.

Afmonter forhjulet.

Afmonter forskærmen og eventuelt skjolde for at kunne komme til.

Det skulle være bedst at arbejde med ét gaffelben af gangen så man ikke kommer til at bytte om på delene.

Fjern skruerne i gaffelbroen.

forgaffel
forgaffel
 

Skub gaffelbenet et par cm op og spænd det midlertidigt fast igen for at kunne fjerne top skruen.

Fjern top skruen.

forgaffel
forgaffel
 

Top skruen kan også fjernes hvis inderrøret spændes fast i en skruetvinge med aluminiumskæber og med stof omkring for ikke at skade inderrøret.

forgaffel
forgaffel
 

Under top skruen er en lang fjeder som vistnok er under tryk selvom gaffelbenet er helt udstrakt.
Så pres ind på top skruen når den fjernes.

Der er olie i røret så hav en beholder klar til at hælde olien i.

Fjern gaffelbenet fra gaffelbroen.

forgaffel
forgaffel
 

Komplet gaffelben.

teleskopisk gaffel støddæmper VGA Mover
teleskopisk gaffel støddæmper VGA Mover
 
forgaffel CPI
forgaffel CPI
 

Fjern den lange fjeder.

forgaffel
forgaffel
 

Mål den lange fjeder.
På Kymco Super 8 4T skal fjederen være 226,5 mm.
På Kymco Agility skal fjederen være 206,4 mm.
På Honda Zoomer skal fjederen minimum være 125,9 mm.
På Yamaha Giggle skal fjederen minimum være 198,2 mm.
Hvis fjederen er progressiv (forskellig afstand mellem vendingerne) så skal de tætte vendinger vende op.

Hæld olien ud i beholderen.
Pump røret helt i bund nogle gange for at få olien ud.

forgaffel
forgaffel
 

Hvis olien hældes i målebeholder kan man bruge det som guide til at se hvor meget olie der skal være i røret.

Nedefra ses skruen som holder dæmperen.
Spænd det ydre rør fast i skruestikken.

forgaffel
forgaffel
 
forgaffelsrør spændt fast i skruetvinge
forgaffelsrør spændt fast i skruetvinge
 

Man skal muligvis have et langt special værktøj til at holde på dæmperen inden i røret når man løsner den nederste skrue.
Så der må være et hex-hul på toppen af dæmperen.

forgaffel i skruetvinge tegning
forgaffel i skruetvinge tegning
 

Dette specielle værktøj kan bruges til at holde dæmperen.

forgaffel afmonterings værktøj buzzetti 9100 9102
forgaffel afmonterings værktøj buzzetti 9100 9102
 
forgaffel afmonterings værktøj tegning buzzetti 9100 9102
forgaffel afmonterings værktøj tegning buzzetti 9100 9102
 

Hold dæmperen fast inden i røret med special værktøjet og afmonter skruen i enden og skiven under skruen.

Hvis du ikke har dette lange special værktøj kan skruen måske fjernes ved at den lange fjeder monteres igen og rørene presses sammen.
Fjederens pres mod dæmperen skulle muligvis være nok til at den ikke kan dreje rundt og dermed kan skruen fjernes uden special værktøj.

Nu kan det indre og det ydre rør tages fra hinanden.

forgaffel bottom case guide bushing bebound spring fork tube
forgaffel bottom case guide bushing bebound spring fork tube
 

Guide bush.
Sidder på enden af dæmperen.
Inderrør.
Dæmper med stempelringe.
Returfjeder.
Sidder på dæmperen.

forgaffel guide bush
forgaffel guide bush
 
forgaffel inderrør
forgaffel inderrør
 
forgaffel dæmper med stempelringe
forgaffel dæmper med stempelringe
 
forgaffel returfjeder
forgaffel returfjeder
 

Her ses hvordan delene sidder sammen.

forgaffel dele tegning
forgaffel dele tegning
 
forgaffel dele tegning
forgaffel dele tegning
 
forgaffel dele tegning
forgaffel dele tegning
 

Fjern støvringen.
Støvring.

forgaffel støvring på gaffelben
forgaffel støvring på gaffelben
 
forgaffel støvring afmontering
forgaffel støvring afmontering
 
forgaffel støvring
forgaffel støvring
 
Fjern klipsen.
Fjern simmerringen.
Fold et stykke pap under værktøjet for ikke at skade røret.

forgaffel fjern klips og simmerring tegning
forgaffel fjern klips og simmerring tegning
 
forgaffel fjern simmerring værktøj
forgaffel fjern simmerring værktøj
 
Fjern kun simmerringen hvis den skal udskiftes da den bliver skadet af at blive taget ud.

Klips.
Simmerring.

forgaffel klips
forgaffel klips
 
forgaffel simmerring
forgaffel simmerring
 

Video

Der er en video hos lars-mc.dk som viser hvordan man skifter simmerring og olie og hvordan man laver et special værktøj til at holde dæmperen.
Video fra lars-mc.dk : Udskiftning af simmerringe og forgaffelolie på forgaffel

Baghjul

Her ses en scooter med en enkelt fjeder og støddæmper.
Her ses en scooter med fjeder og støddæmper på begge sider af baghjulet.

fjeder og støddæmper
fjeder og støddæmper
 
fjeder og støddæmper
fjeder og støddæmper
 
fjeder og støddæmper ved baghjul
fjeder og støddæmper ved baghjul
 

Fjeder og støddæmper er monteret gennem en gummibøsning øverst og nederst.
Denne fjeder er justerbar.

fjeder og støddæmper
fjeder og støddæmper
 
fjeder og støddæmper monteret på gummibøsning
fjeder og støddæmper monteret på gummibøsning
 
fjeder med justerbar forspænding
fjeder med justerbar forspænding
 

Ved at dreje ringen under fjederen i nogle hak kan man justere fjederens forspænding.

Fjederen kan fra fabrikken for eksempel være indstillet til en forspænding som passer til en person på 70 kg.
Hvis man for eksempel skal køre 2 personer på scooteren kan fjederen justeres strammere så bagenden ikke bliver så lav på grund af den ekstra vægt.

justering af fjeder metal ring
justering af fjeder metal ring
 

I en Piaggio manual står at den slappeste forspænding er til offroad brug.
I samme manual også står at forkert indstilling af forspændingen i forhold til førens vægt og eventuel passager kan resultere i dårligere køre komfort og kørslens præcision.

Det kan være nødvendigt at afmontere luftfilter og udstødning for at komme til at dreje ringen.

Dut på støddæmper

Her ses en støddæmper og fjeder fra en VGA Mover.
Øverst er en "dut" som jeg endnu ikke ved hvad er til.

støddæmper fra VGA Mover
støddæmper fra VGA Mover
 

Skriv din kommentar

Kontaktformular
Hvis du har spørgsmål om scootere og knallerter så spørg venligst i Forummet så andre kan få gavn af svarene.
Du kan også skrive direkte til mig på
Stem
Søg
Language

Select English to navigate the website in English. Things like the navigation menu and contact form will be in English, but the main content on each page will not be translated.